آموزش تلرانس گذاری هندسی و ابعادی|GD&T| قسمت 5|35 ساعت|کدافزار

آموزش تلرانس گذاری هندسی و ابعادی GD&T > بسته آموزش جامع تلرانس گذاری هندسی و ابعادی

آموزش تلرانس گذاری هندسی و ابعادی|GD&T| قسمت 5|35 ساعت|کدافزار
قیمت: 244,000 تومان
کد محصول: 628
استاد: کدافزار
زمان: 7:03:00 ساعت

حجم فایل: 1.95 GB | نوع فایل: rar
حجم فایل: 1.90 GB | نوع فایل: rar

می آموزیم:

بسته آموزش مقدماتی تلرانس گذاری هندسی و ابعادی | مدرس: مهندس یداله اخباری

قسمت 5 (فصل ششم و فصل هفتم)

 

این بسته آموزش شامل 6 قسمت می باشد.برای دیدن ادامه این آموزش به قسمت محصولات مرتبط در پایین صفحه مراجعه فرمایید.

سرفصل:

مقدمه: مقدمه ای بر تلرانس گذاری هندسی و ابعادی

فصل 1: Introduction – Symbols and Term - مقدمه ای بر معرفی واژه ها و علائم

فصل 2: Limits of Size - حدود اندازه

فصل 3: How the Geometric Tolerancing System Works - سیستم تلرانس گذاری هندسی چه کار کردی دارد.

فصل 4: Position Verification - ارزیابی تلرانس موقعیت

فصل 5: Product Plans and Virtual Condition - طرح یک محصول با کیفیت و وضعیت مجازی

فصل 6: The Datum Reference Frame - چهارچوب مرجع مبنا

فصل 7: Datum Feature Modifiers

فصل 8: The Datum Reference Frame II - Targets and Irregular Surface

فصل 9: The Datum Reference Frame III  - Advanced Concepts

 

فصل ششم : The Datum Reference Frame - چهارچوب مرجع مبنا

 

اگر سه صفحه در فضا نسبت به هم دیگر عمود باشند و فضا را به هشت قسمت تقسیم کنند ، فصل اشتراک دو صفحه یک محور و فصل اشتراک سه صفحه با همدیگر یک نقطه ( Origin Point ) میشود.

همان گونه که هر جسم آزاد در فضا دارای شش درجه آزادی برای حرکت هست، مبناها نیز وظیفه این را دارند که این شش درجه را به اقتضای نوع کاربرد و عملکرد قطعه و مونتاژ ، درجات آزادی قطعه را بگیرند.

مبنای اول با سه نقطه وآزادی قطعه در چرخش به دو طرف و حرکت در یک جهت را از دست میدهد به این ترتیب سه درجه ازادی قطعه گرفته میشود.

مبنای دوم یک چرخش و یک حرکت را میگیرد وقطعه دو درجه ازادی دیگر را ازدست میدهد.

مبنای سوم نیز یک حرکت یا ترنسلیشن را میگیرد و اخرین درجه ازادی یعنی ششمین درجه ازادی گرفته میشود وقطعه فیکس میشود.

در بین انواع مبنا میتوان به صفحه صافی و سه نظام اشاره کرد. در مواردی هست که قیمت دو نوع صفحه صافی یک مورد آلمانی و چینی هست که تفاوت آنها در عدم قطعیت در تئوریکال دقت اندازه گیری هست، قطعا هرچه سطح به ایده ال نزدیکتر باشد چون مبنای انتخابی بیس و تعیین کننده دقت اولیه هست پس بقیه موارد با دقیت بیشتری تولید خواهند شد.

تفاوت تلرانس هندسی استوانه ای با لنگی شعاعی در این است که در استوانه که مستقل است و مبنا هم نیاز ندارد امکان نشان دادن محورها نیست ولی همانطور که در ران اوت یا لنگی شعاعی مشخص است میتواند مبنا بگیرد و چون وابسته است میتوان مرکز دوران را مشخص کرد تا در مونتاژ واضحتر اهمیت هم محوری با مرکز دوران بیان گردد.

در واقع در سفارشی عنوان کردن مبناها می خواهیم محور یا مورد خاصی را کنترل کنیم که از نظر طراح در اولویت بوده است.

در برخی از نرم افزارها یا حتی در ربات های مونتاژ، میتوان با مایکرو نویسی به دفعات از تکرار این سفارش استفاده کنیم.

باید توجه داشت اگر محورها مشخص شدند حتما قاعده مدنظر در مبناها عنوان شود درغیر اینصورت نقشه ناقص خواهد بود.

 

آموزش تلرانس گذاری هندسی و ابعادی 

 

فصل هفتم : Datum Feature Modifiers

 

خیلی از مواقع ممکن است در نقشه ویژگی های با اندازه بصورت مبنا قرار گرفته و سایز آنها تغییر کند.

پیچ ها به ندرت اتفاق می افتد که بعنوان مبنا استفاده گردند، همچنین نباید تحت فشارها و تنشهای برشی قرار گیرند وظیفه پیچ باید فقط اتصال قطعات باشد.

فقط میتوان برای کنترل مواردی که مدیفایر ماکزیمم متریال کاندیشن دارند گیج کنترل ساخت، به این علت که در RFS که مطلق است و نمیتوان عملا گیجی ساخت. در LMC نیز نمیتوان گیجی ساخت به این علت که تاکید برکوچکترین میزان ممکن هست.

به طور مثال در در سوراخ ها باید پینی جهت کنترل ساخته شود تا تمامی قطعات را کنترل کند، قاعدتا باید کوچکترین سایز سوراخ را که کوچکترین حالت ممکن را دارد چک کند، به همین جهت این گزینه عملا رد خواهد شد و تنها حالت جهت کنترل و ساخت گیج کنترل برای حالت مدیفایر MMC خواهد بود.

در کنترل قطعه ساخته شده یک نوع الزام همزمان وجود دارد که در این کنترل باید به بحث Open Setup توجه ویژه ای داشت.

ابتدا باید اولویت مبنا براساس تقدم اولین مبنا در اولین خانه چهارچوب ویژگی مبنا از سمت چپ در نظر گرفته شود و ستاپ قطعه و همچنین کنترل قطعه از آن مبنا شروع شود.

به این صورت که ابتدا قطعه روی مبنا اول یعنی A بنشیند و بعد ازاینکه دونقطه آزادی در Translation و یک چرخش حول محور یعنی Rotation آن گرفته شود.

قدم دیگر مبنای دوم یعنی B است که تعامد استوانه سوراخ را بر مبنای اول طبق تلرانس تعریف شده قرار داده است که با این تنظیمات تنها یک چرخش حول محور عمودی از درجات آزادی قطعه باقی میگذارد.

قدم بعدی پوزیشن های چهار سوراخ تعریف شده ایست که با توجه به مدیفایرهای داده شده به مبناها در واقع به تولید کننده این ارفاق کرده تا بتواند از تلرانس و لقی های مبناها استفاده کند و ازادی عمل بیشتری در تولید قطعه داشته باشد.

ممکن است در تولید مجموعه های به روش مهندسی معکوس ، مواردی بدون توجیه برای شما باقی مانده باشد بعنوان مثال شیاری در قطعه که هیچگونه دخالتی در مونتاژ و کارایی دیگری ندارد، باید توجه داشت این شیار ها در واقع مبناهای ایجاد شده ای هستند که توسط طراح جهت کنترل و بالا بردن دقت قطعه به کار رفته اند، شاید در قطعه به علت پیچیدگی یا حتی نبود سطحی دیگر بعنوان مبنا در مونتاژ، آن به اصطلاح شیار ویا هر نوع شکل دیگری جهت راهنما و مبنا درنظر گرفته شده باشد.

الزام همزمانی چیست:

الزامها جداگانه ننوشته شده باشند.

تمام مدیفایرها باهم یکی در مبناها آمده باشند یعنی همگی مدیفایر داشته باشند تا بتوان با یک گیج همه ویژگیها را کنترل نمود.

در گیج فانکشنال اول مبنا را کنترل میکنیم بعد همه چهارچوبهای ویژگی را در بدترین حالت ممکن در قطعه مقابل کنترل میکنند، و اگر قطعه ای بعد از کنترل فانکشنال گیج تایید شد آن قطعه قبول است.

 

آموزش تلرانس گذاری هندسی و ابعادی 

 

ادامه آموزش در قسمت ششم ...

 


راهنما  لطفا برای درج نظر و یا سوال به موارد زیر توجه کنید:

  • قبل از طرح پرسش  خود ، سوالات دیگر را مطالعه بفرمایید.
  •  کلمات فارسی را فارسی و انگلیسی را انگلیسی بنویسید.
  •  سوالتان بدون ابهام  و کامل باشد.
  • اگر میخواهید عکسی را همراه سوال آپلود نمایید  میتوانید لینک آن را در متن بگذارید و یا از گزینه  ارسال تصویر  استفاده کنید.

 

درج دیدگاه


Google Analytics Alternative