آموزش نرم افزار کریو Creo|معرفی،محیط ها|طراحی بالا به پایین|1|کدافزار

آموزش کریو Creo > آموزش مقدماتی کریو Creo

آموزش نرم افزار کریو Creo|معرفی،محیط ها|طراحی بالا به پایین|1|کدافزار
رایگان
کد محصول: 192
حجم ویدئو: 45.93 MB
زمان: 15:27 دقیقه

می آموزیم:

به نام خدا و با سلام.

نرم افزار کریو(Creo) با نام قبلی pro engineer به معنی مهندس حرفه ای محصول شرکت آمریکایی PTC است. نرم افزار pro engineer یکی از قویترین نرم افزار های CAD است که شرکت PTC با تغییر نام آن به کریو ، قابلت های خوبی را در زمینه طراحی و ساخت به این نرم افزار اضافه کرد . نرم افزار کریو با توجه به اینکه در شرکت های بزرگ خودروسازی ،مورد استفاده قرار میگره ،امکانات خوبی را برای طراحی بالا به پایین یا همون top down design به کاربر میده . این قابلیت ها زمانی خودش رو نشون میده که شما دارین یک مجموعه پیچیده مثل موتور خودو، تعداد زیاد قطعات رو طراحی میکنید . با استفاده این شیوه طراحی ،شما در ابتدا فقط باید ، محدوده طراحی رو از کل به جزء ، در قالب فایل استخوان بندی یا همان اسکلتون مشخص کنید. و در طراحی هر یک از اجزا ، از قسمت های مورد نیاز اسکلتون استفاده کرده . و بعد از این شما دیگه میتونید به طراحی جزییات بپردازید و هر زمان که نیاز به تغییراتی داشتید ، با تغییر روی اسکلتون ، کل طراحی رو به روز کنید و دیگه نگران این نیستید که باید از اول کل طراحی ها رو تغییر بدین و فقط با یک سری بررسی های کلی روی نقاط حساس از صحت عملکرد تغییرات مطمئن میشید. اینکار شاید در ابتدا سخت و زمانبر به نظر برسه ،اما زمانی که در طراحی جزئیات اعمال تغییرات دارید ،متوجه میشید که هم در زمان و هم در کیفیت به نفعتون شده .

محیط پارت:

محیط پارت دیزان (part design) یکی از محیط های اصلی نرم افزار کریو هستش .که خودش شامل 4 زیر محیط هست .

زیر محیط سالید(solid) که شما میتونید توش حجم های توپر رو ایجاد کنید.

زیر محیط شیت متال (Sheetmetal) که برای ایجاد کردن قطعات ورقکاری است که معمولا با خمکاری(planar) یا روش های دیگر شکل دهی استفاده میشه.

و زیر محیط بالک (bulk) که برای اینه که شما بتونید یک BOM دقیق رو ایجاد و مدیریت کنید.

زیر محیط بعدی هارنس(Harness ) هست.که شما میتونید سیم کشی تجهیزات مثل دسته سیم خودرو و بقیه قطعاتی که انعطاف پذیر هستند رو د راین محیط ایجاد کنید .

حالا ما برای اینکه آشنا بشیم یا قطعاتی که د رمحیط پارت ایجاد میشه میتونیم یک مثال کوچیک در محیط سالید بزنیم.

ما برای اینکه بتونیم یک استوانه ایجاد کنیم ، کافیه یک پلن رو انتخاب کنیم و با استفاده از اسکیچ (sketch ) بریم یک دایره (circle ) رو با هر قطر دلخواه ایجاد کنیم . بعد از اون میتونیم این دایره رو extrude کنیم و در هر ارتفاعی که خواستیم ، تایید کنیم.

الان شکلی که مبینیم یک استوانه توپر هست و ما میتونیم با ابزارهایی مثل چگالی ، وزن این قطعه رو محاسبه کنیم.

حالا ممکنه سول ایجاد بشه که چجوری میتونیم سطح یا surface رو ایجاد کنیم ؟ من اگر بخوام میتونم بصورت مستقیم در همین قطعه ای که ایجاد کردم ، تبدیلش کنم به یک سطح ،فقط کافیه در این قسمت (مشاهده در فیلم) بجای دکمه extrude as solid که فعال هست ،دکمه extrude as surface رو فعال کنم . که اینکار رو د رهمون ابتدای ایجاد کردن استوانه هم میتونستم انجام بدم .

خب حالا یک استوانه تو خالی داریم که بصورت سورفیس هست و هیچ ضخامتی نداره . حالا اگر من بخوام دو سر این استوانه رو بپوشونم ، کافیه از قسمت options ، تیک capped ends رو بزنم . و به این ترتیب یک استوانه تو خالی بسته داریم .

یکی از قابلیت هایی که در دستور extrude میتونیم داشته باشیم اینه که بطور همزمان میتونیم taper هم بدیم . یعنی شیب رو روی سطوحی که ایجاد میکنیم بدیم . من اینجا میتونم یک زاویه 10 درجه بدم و یک مخروط با زاویه 10 درجه یا 10- داشته باشم.

من هر زمان که بخوام میتونم این رو تبدیل کنم به یک قطعه توپر با یک زاویه متفات دیگه .

یکی از خوبی هایی که نرم افزار کریو داره ، همینه که شما میتونید توی هرکدوم از دستوارت پارت دیزاین ،اینکارو انجام بدین و قطعه رو از حالت سالید به سورفیس و برعکس تبدیل کنید.

خب امیدوارم بتونید با استفاده از تک تک دستوراتی که در محیط سالید هستش ، طراحی های زیباتون رو انجام بدین .

محیط اسمبلی (assembly) :

محیط اسمبلی (assembly) در نرم افزار کریو ، یکی از محیط های اصلی است که شامل تعداد زیادی زیر محیط هست که هر کدوم قابلیت های زیادی رو در طراحی به ما میدن . یکی از مزایایی که در نرم افزار کریو وجود داره ، سرعت بالای پردازش اطلاعات هست که در محیط اسمبلی نمود داره .اولین محیطی که میخوایم آموزش بدیم ، محیط design دیزاین هستش که شبیه تمام نرم افزار های طراحی مهندسی ، دستوراتی رو میده برای وارد کردن یک قطعه اسمبلی (دستور assemble) ، به عنوان مثال من اینجا یک قطعه مکعب مستطیل رو که قبلا ایجاد کردم ، وارد میکنم، دستور بعدی دستور creat هست که میتونیم یک قطعه جدید رو در دل این قطعه موجود ایجاد کنیم که در قسمت placement میتونیم قید های مورد نیاز رو بهش بدیم . و یا دستور section هستش که میتونیم به کمک اون قطعه رو سکشن بزنیم و از هر محلی که خواستیم داخل قطعه اسمبلیمون رو ببینیم . یکی از دستورات خوبی که در کریو وجود داره دستور copy geometry هست که برای ایجاد کردن یک طراحی ، بصورت بالا به پایین یا همون top down design ،میتونیم از این استفاده کنیم . و یا دستور دیگه ای جودداره بنام publish geometriy که این دستور هم برای کپی کردن سورفیس های قطعه ، و یا در قسمت chain برای کپی کردن رفرنس هایی مثل خط ها ، اسکیچ ها و سایر curve ها میتونیم ازش استفاده کنیم و یا در قسمت رفرنس که میتونیم plan یا سایر رفرنس ها رو publish geometriy کنیم که برای ساختن فایل های اسکلتون ، پینگ پارت و یا استفاده کردن سورفیس در پکیجینگ قطعه ، میتونید استفاده کنید. یه وقتای یمیخوایم که در یک مجموعه که خیلی حجم فایل ها زیاد هست ، کل اون حجم رو وارد نکنیم و فقط پوسته خارجی رو بگیریم ، میتوینم با استفاده از این دستورات ، فقط پوستهخارجی رو کپی کنیم و با حفظ لینک میتونم از این پوسته در packaging قطعه استفاده کنیم.

قسمت های دیگه اسمبلی هر کدوم کاربردهای خاص خودشون رودارند ، بعنوان مثال قسمت Interchange هستش که برای جایگزینی اجزایی که فیچر های مشابه هم ندارد ، استفاده میشه . این زیر محیط امکانات خوبی برای مدیریت اسمبلی به ما میده .

قسمت بعدی process plan هست ، که شما میتونید با ابزار هایی که میتونید اضافه کنید به این محیط ، مستندهای برنامه ریزی و دیتا بیس فرآیند تولید رو ایجاد کنید.

NC مدل : که ما میتونیم برای ایاد یک اسمبلی ، ابتدا یک قطعه رو وارد کنیم و نسبت به تعریف Stock (استوک) ، اقدام کنیم و بعد از تعریف استوک ، با استفاده از اپلیکیشن هایی که در این قسمت (مشاهده در فیلم) وجود داره فرآیندهایی مثل welding ، cabling ، piping ، mold layout ، eCAD ، harness رو در کنترل خودتون داشته باشید . و یا اینکه در قسمت motion ، mechanism مکانیزم، یا انیمیشن animition از اسمبلمون درست کنیم . و simulation هایی که مورد نیاز هستش انجام بدیم و یا اینکه مجموعه اسمبلیمون رو رندر render کنیم .

قسمت دیگه ای که در محیط اسمبلی وجود داره ، قسمت mold layout هستش که د راین قسمت دستورات خیلی مفصلی رو برای قالب سازی داره . که میشه انواع قالب ها رو در اون طراحی کنیم . یکی از قسمت هایی که میتونیم به خوبی ازش استفاده کنیم ، فرآیندهای اینجکشن (injection ) هستش که در این ما میتونیم انواع ماشین ها رو معرفی کنیم ، و وضعت runner ها ، خطوط آبگرد ، و ejector pin ها رو تعریف کنیم و آنالیز های مورد نیاز رو برای قالبمون انجام بدیم .

محیط manufacturing:

محیط بعدی که به اختصار توضیح میدیم محیط manufacturing یا تولید قطعات هست که دارای زیر محیط های متعددی مثل NC assembly هست . که در محیط ان سی اسمبلی دستوراتی وجود داره که برای ماشین کاری قطعه شامل مدیریت قطعه و ماشین ، برنامه نویسی و نمایش براده برداری ، استفاده میشه توی این قسمت اپلیکیشن هایی وجود داره که یک ماشین کار خبره برای ساخت قطعه ای که در کریو طاحی شده ،بطور مستقیم و بدون تبدیل فرمت میتونه ازشون استفاده کنه.

قسمت دیگه ای که وجود داره و خاص یک ماشینکار حرفه ای هستش ، قسمت expert mashinist هستش ، که یک ماشین کار خبره در این قسمت ، میتونه علاوه بر امکاناتی که NC assembly بهش میده ، ابزار های رو به کار ببنده برای معرفی فیکسچر fixture ، و یا دستوراتی برای ماشین کاری شیار یا slot ، پاکت(picket) تراشی ، فلنچ (flange) ، یا undercut که میتونه برش بزنه و سایر دستوراتی که وجود داره رو میتونه استفاده کرد .

یک زیر محیط دیگه در این قسمت CMM هست. که در این قسمت دستوراتی برای اندازه گیری قطعات وجود داره،که این دستورات همگی با منطق های ماشین های CMM منطبق هستند .

قسمت بعدی زیر محیط Sheetmetal هست. که در این قسمت قطعاتی که قر ار هست با ماشین های CNC شیت متال مثل خم CNC ، تولید بشن را میتوان مدیریت کرد .

قسمت های بعدی شامل Cast cavity ،Mold cavity ، Harness ، Process plan ، Additive manufacturing که در هر کدوم از این قسمت ها، قطعاتی که قراره به روش های مختلف انجام بشه مثل قطعات cast cavity و mold cavity ، تمامی آنالیز ها و تنظیمات مورد نیاز برای تولید رو میتونه به ما بده .

 

 

بطور کلی در این آموزش :

۱- با جایگاه و قابلیتهای نرم افزار کرئو (Creo) آشنا شدید.

۲- با محیطهای مختلف نرم افزار شامل Part, Sheet Metal, Assembly, drawing, Manufacturing, Molding آشنا شدید.

۳- با اصول طراحی بالا به پایین (Top Down Design) و مزایای آن بصورت مختصر آشنا می شویم و کاربرد دستورات Copy Geometry و Publish Geometry را آموختید.

۴- مثال عملی از نحوه ایجاد یک حجم توپر (Solid) و تبدیل و آن به رویه (Surface) را  آموختید.

manufacturing in creo 3.0

مشاهده فیلم های آموزشی creo

در ادامه آموزش میانه کریو  این مدرس ، با آموزش نحوه ایجاد یک فنر  در نرم افزار کریو در خدمت شما هستیم .


راهنما  لطفا برای درج نظر و یا سوال به موارد زیر توجه کنید:

  • قبل از طرح پرسش  خود ، سوالات دیگر را مطالعه بفرمایید.
  •  کلمات فارسی  را فارسی و انگلیسی را انگلیسی بنویسید.
  •  سوالتان بدون ابهام  و کامل باشد.
  • اگر میخواهید عکسی را همراه سوال آپلود نمایید  میتوانید لینک آن را در متن بگذارید و یا از گزینه  ارسال تصویر  استفاده کنید.

 

برای ارسال نظر، باید وارد اکانت کاربری خود شوید و یا در سایت ثبت نام کنید

Google Analytics Alternative